Topinambur inaczej nazywany słonecznikiem bulwiastym to północnoamerykański gatunek uprawiany jest w Polsce już od 1730 roku. Najbardziej popularny był przed wojną na Śląsku. . Jego nazwa pochodzi od plemienia Indian Tupinamba. Odżywcze i smakowe walory topinambura najbardziej doceniają Francuzi, którzy kolorowe bulwy przyrządzają na dwadzieścia sposobów, od surówek po frytki.

Ostatnio w Polsce co raz częściej w sklepach pojawiają się bulwy topinambura. Wyglądem przypominają imbir czy też guzowate ziemniaki. Nie jestem w stanie określić ich smaku, nie są podobne do niczego, mają swój specyficzny smak. Gdybym się jednak uparła to jedząc zupę powiedziałabym, że mają posmak słonecznika. Wartości odżywcze bulw topinambura są godne polecenia, zwłaszcza osobom chorym na cukrzycę, zawierają bowiem aż 18% inuliny przekształcającej się we fruktozę (cukier prosty), dobrze tolerowaną przez diabetyków.

Zatem pierwsza z moich propozycji z topinambura to zupa-krem z dodatkiem wędzonego łososia. Lekka, o ciekawym smaku i aromacie, doskonała jako przystawka, świetna dla wegetarian i wegan (w wersji bez łososia).

Krem z topinambura – przepis

Składniki:

0,5 kg topinambura
1 ziemniak
szklanka bulionu
1 mała cebula
50 ml śmietanki 12%
plasterki wędzonego łososia
sól
pieprz
1 ząbek czosnku
płatki chili
sok z połowy limonki
łyżeczka masła
gałka muszkatołowa
ostra wędzona papryka
kiełki do dekoracji

kremztopinambura

 

Wykonanie:

Topinambur obierz, umyj i pokrój dość drobno. Ziemniaka podobnie. Im mniejsze kawałki warzyw tym szybciej się ugotują. Cebulkę drobno posiekaj. Czosnek obierz i przeciśnij przez praskę lub zetrzyj. Na łyżeczce masła zeszklij cebulkę i czosnek, dodaj sól i pieprz.

Do cebulki dodaj pokrojonego ziemniaka i topinambur. Podsmaż 2-3 minuty i zalej bulionem. Gotuj na średnim ogniu do miękkości warzyw.

Gdy warzywa będą miękkie, zdejmij garnek z kuchenki i zmiksuj zupę przy pomocy blendera. Dopraw sokiem z limonki, solą, pieprze, ostrą wędzoną papryką, gałką muszkatołową. Dodaj śmietankę.

Krem z topinambura rozlej do miseczek. Dodaj plasterki wędzonego łososia, udekoruj kiełkami i płatkami chili.

W wersji wegańskiej zamiast łososia możesz dodać szczypiorek lub chipsy z jarmużu.

Smacznego.