Piramida żywienia jest graficznym przedstawianiem zasad zdrowego odżywiania. Piramidę analizować należy od dołu, czyli to co najistotniejsze w codziennym menu znajduje się u jej podstaw.

Pierwszą piramidę skonstruowali Kanadyjczycy ok. 30 lat temu. Z biegiem czasu oraz dzięki wynikom badań naukowców piramida jest modyfikowana i przystosowywana do trybu życia współczesnego człowieka.

Obecnie piramida składa się z siedmiu poziomów.

POZIOM I

Najważniejszy to, o dziwo, nie produkty żywnościowe, ale ruch. Współcześnie w życiu każdego z nas bardzo istotna okazuj się kontrola wagi. Codziennie powinno się co najmniej 30 minut poświęcić na aktywność fizyczną. Zaleca się także regularne sprawdzanie BMI (wskaźnik masy ciała)

POZIOM II

Na pierwszym poziomie zawierającym żywność znajdują się produkty zbożowe z pełnoziarnistej mąki zbożowej i razowej, brązowy ryż, makarony razowe oraz durum, a także naturalne musli.

Na tym poziomie znajdziemy także naturalne tłuszcze nienasycone takie jak olej słonecznikowy, rzepakowy czy oliwa z oliwek.

POZIOM III

Na trzecim piętrze znajdują się owoce i warzywa. Pierwsze z nich zawierają jednak cukry (fruktozę) i te z większym ich poziomem zaleca się ograniczyć do 3-4 porcji dziennie. Nie wolno jednak usuwać ich z diety ponieważ są źródłem cennych witamin.

POZIOM IV

Kolejny poziom zajmują orzechy, nasiona, a także warzywa strączkowe. Produkty te obniżają poziom cukru we krwi, wpływają korzystnie na obniżenie poziomy ciśnienia i cholesterolu

POZIOM V

Produkty z tej grupy nie muszą być spożywane codziennie. Znajdują się tutaj: drób, jajka i ryby.

POZIOM VI

Przedostatni poziom zajmuje nabiał i suplementy wapnia. Zaleca się spożycie 1-2 porcji dziennie tych produktów, ponieważ zawierają one wrogie dla naszego organizmy tłuszcze nasycone.

POZIOM VII

Na szczycie piramidy znajdujemy: czerwone mięso, słodycze, fast foody, tłuszcze nasycone itp. Są to najmniej wartościowe dla naszego ciała produkty i ich spożycie powinno zostać ograniczone do minimum.